Κυριακή 1 Μαΐου 2011

5 Λόγοι που δεν πρέπει ποτέ να επισκευάσετε υπολογιστή δωρεάν... (Must Read)

Όποιος έχει ασχοληθεί επαγγελματικά με τους υπολογιστές έχει καταλάβει αμέσως το θέμα του συγκεκριμένου άρθρου.  Το ξέρω πως είναι στην φύση μας να μας αρέσουν οι γρίφοι. Μερικοί από εμάς ίσως είναι μανιακοί με την επίλυση προβλημάτων. Μας αρέσει η πρόκληση και τρελαινόμαστε να δίνουμε λύση σε κάποιο πρόβλημα.  


Όλοι γουστάρουμε να φαινόμαστε σαν τους άσπρους ιππότες της ψηφιακής εποχής όπου επισκευάσαμε τον server, τον υπολογιστή, το email και οτιδήποτε άλλο στηρίζει την σύγχρονη ζωή.  Το γουστάρουμε τόσο πολύ που αρκετές φορές κάνουμε λάθη. Τραγικά λάθη... 

Όλοι το κάναμε σε κάποια φάση της ζωής μας. Ένας φίλος, ένας γείτονας,  ένας καλός πελάτης, ένα όμορφο κορίτσι... Ανεξαρτήτως τον λόγο και τον άνθρωπο κάποια στιγμή  όλοι μας ρίξαμε μια τεχνολογική σταλιά στο πηγάδι και βοηθήσαμε στην επίλυση κάποιου προβλήματος χωρίς αμοιβή. 

Σπάνια, αυτό μπορεί να είναι μια ευχάριστη εμπειρία. Ίσως ο φίλος σου σε κέρασε μια μπύρα το βράδυ. Ίσως κάποιος σου είπε ευχαριστώ, ίσως ένα όμορφο πλατύ χαμόγελο να ήταν αρκετό. 

Πιο πιθανόν όμως αυτό να μην ήταν καθόλου ευχάριστη εμπειρία. Αυτό που σου παρουσιάστηκε σαν δουλεία δύο λεπτών, έγινε 30 λεπτά. μετά 1 ώρα όπου στο τέλος έγινε δέσμευση..  Ορίστε λοιπόν οι πέντε βασικοί λόγοι που πάντα πρέπει να χρεώνεται για τον χρόνο σας... 

1. Το έσπασες; Το αγόρασες....
Όταν καθίσεις να επισκευάσεις ένα πρόβλημα το οποίο αρχικά σου είχε παρουσιαστεί σαν υπόθεση πέντε λεπτών, είναι σαν να δέχεσαι ενα άγραφο συμβόλαιο. Ένα συμβόλαιο όχι νομικό αλλά ηθικό. Ο ιδιοκτήτης του υπολογιστή σου εμπιστεύεται το μηχάνημα του. Είναι το παιδί του και είσαι ο γιατρός. 

Έτσι λοιπόν επισκευάζεις το πρόβλημα αλλά για κακή σου τύχη στην πορεία χαλάει κάτι άλλο. Ποιο είναι το καλύτερο μέρος της υπόθεσης; Ότι ούτε εσύ αλλά ούτε και ο ιδιοκτήτης καταλάβατε κατευθείαν ότι κάτι άλλο έχει χαλάσει. Έτσι μετά από 2-3 μέρες σε παίρνει τηλέφωνο για να σε ενημερώσει... 

- "Νόμιζα πως θα το φτιάξεις.." παραπονιέται..


Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που χρεώνεις για να επισκευάσεις ένα πρόβλημα. Αν το χαλάσεις θα το 'αγοράσεις'. Είτε με τον χρόνο που θα σπαταλήσεις για να το επαναφέρεις είτε σε άσχημες περιπτώσεις με αγορά νέας συσκευής / μηχανήματος. Όπως και να 'χει ο ιδιοκτήτης περιμένει ότι θα δώσεις εγγύηση για την επισκευή του μηχανήματος ασχέτως αν αυτός απόλαυσε δωρεάν τις γνώσεις και τον χρόνο σου. 

2. Κανένας δεν εκτιμάει το 'τζάμπα'... 
Είναι νόμος. Όλοι εκτιμούν την υπηρεσία που θα λάβουν βάσει του όγκου χρημάτων που θα ανταλλάξουν γι αυτήν. Για σκεφτείτε το.  Πως θα δείτε έναν δικηγόρο που χρεώνει 30 ευρώ την ώρα του με έναν άλλο που χρεώνει 400 ευρώ; Ο κόσμος από την φύση του θα κάνει τον εξής συλλογισμό: "Για να χρεώνει τόσα πολλά θα πρέπει να τα αξίζει!" 

Αν οι φίλοι σας λένε  ' καλό αμάξι ' ένα το οποίο αξίζει 500.000 ευρώ, τι θα πουν για ένα που θα το πάρουν δωρεάν; 

Θέλετε και άλλα παραδείγματα για να σας πείσω; Τι θα προτιμούσατε για ένα αγαπημένο σας πρόσωπο; Έναν χειρούργο που χρεώνει μερικές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ ή έναν που θα έκανε την εγχείρηση ανοικτής καρδιάς δωρεάν; 


3. Θα το περιμένουν για πάντα... 
Άλλος ένας άγραφος νόμος όπου και αυτός είναι έμφυτος στον ανθρώπινο χαρακτήρα. Δείτε το και εδώ, για παράδειγμα δικαστές και δικηγόροι βλέπουν το ιστορικό διάφορων υποθέσεων για να καταλάβουν τι πρόκειται να συμβεί σε μια υπόθεση που διαχειρίζονται. Αν στο παρελθών μια παρόμοια υπόθεση είχα καταδικαστεί οι πιθανότητες λένε πως και αυτή θα έχει το ίδιο αποτέλεσμα. 

Τζογαδόροι που παίζουν ζάρια βλέπουν το ιστορικό των ζαριών τους για να καταλήξουν (λανθασμένα πάντα) ότι έχουν τύχη και θα πρέπει να συνεχίσουν. 

Το ίδιο ισχύει και σε κάποιον που του διόρθωσες ένα πρόβλημα δωρεάν. Θα καταλάβει ότι θα το κάνεις για πάντα δωρεάν.  "Πέντε λεπτά, δεν είναι τίποτα γι'αυτόν..."  σκέφτεται... 

Πίσω από αυτά  τα πέντε λεπτά κρύβονται μερικές χιλιάδες ώρες που σπατάλησες πάνω από βιβλία και εγχειρίδια, σε σεμινάρια και πανεπιστήμια ώστε να μάθεις την επιστήμη των υπολογιστών.  Δεν υπάρχει λόγος να εκτιμήσουν τα πτυχία που έχεις κρεμασμένα πάνω από το γραφείο σου.. 

Την επόμενη φορά που θα διορθώσεις ένα πρόβλημα και ζητήσεις ανταμοιβή για τον κόπο σου θα συναντήσεις αντίσταση. "Την προηγούμενη φορά δεν με χρέωσες τίποτα..." θα σου πουν.. 

Γι' αυτό πρέπει πάντα να θέτεις εξ' αρχής την προσδοκία ότι θα πρέπει να ανταμείβεσαι για την υπηρεσία που προσφέρεις. Πρέπει να απαιτείς τον σεβασμό που σου αρμόζει. Σιγούρεψε οτι ο κόσμος σε βλέπει σαν επαγγελματία. Αυτή είναι και η διαφορά άλλωστε του επαγγελματία με τον ερασιτέχνη. Ο επαγγελματίας ανταμείβεται για τις υπηρεσίες που προσφέρει. 

4. Με τον χρόνο, οι απαιτήσεις μόνο θα μεγαλώνουν... 
Κάνε την αρχή και θα βρεις μπροστά σου τρεις αναβαθμίσεις λειτουργικών συστημάτων, δύο υπολογιστές με ιούς και έναν με κατεστραμμένο σκληρό δίσκο. Αν ξεκινήσουν να σε βλέπουν σαν τον δωρεάν ιππότη με την λαμπερή πανοπλία θα σου τηλεφωνούν για οτιδήποτε τους συμβαίνει. Θα σπαταλήσουν όλο τον χρόνο και τους πόρους σου. 

Χωρίς να σέβονται τον χρόνο σου θα σε εμπλέκουν σε συζητήσεις ωρών ώστε να σε πείσουν ότι δεν μπήκαν ποτέ σε site αμφιβόλου ποιότητος και ότι ο ιός μπήκε από μόνος του. Εφόσον λαμβάνουν τις υπηρεσίες σου δωρεάν απλά δεν έχουν κάποιο μέτρο να εκτιμήσουν τον χρόνο και τις γνώσεις σου.. 

5. Αποδυναμώνει τον κορμό σας... 
Η δωρεάν εργασία δεν είναι μόνο ασύμφορη αλλά αποδυναμώνει την θέση σου σαν επαγγελματίας σύμβουλος. Για τους περισσότερους επαγγελματίες, ειδικά τους νέους, να ζητάς χρήματα είναι δύσκολο.  Μερικοί στέλνουν ηλεκτρονικό μήνυμα στον πελάτη τους με την ελπίδα ότι κάποια στιγμή θα πληρωθούν. Αυτή η πρακτική μπορεί να σε οδηγήσει στο χρέος και τελικά στο λουκέτο. Αν δεν ζητήσεις τα χρήματα σου δεν πρόκειται ποτέ να τα πάρεις γιατί απλά κανείς δεν μοιράζει από μόνος του επιταγές. 

Όταν διορθώσεις ένα πρόβλημα για πρώτη φορά είναι πολύ σημαντικό να θέσεις το όρια σου και να δώσεις την ιδέα στον πελάτη σου ότι θα πρέπει να πληρώνεσαι για τον χρόνο σου χωρίς καθυστερήσεις.  Όταν δεν χρεώσεις για μια οποιαδήποτε εργασία ο πελάτης το πιο πιθανόν είναι να σκεφτεί ότι δεν χρεώνεις γιατί δεν ήξερες τι έκανες ή ότι έκανες λάθη.. 


Μπορεί να σας κάνει κόμπο στο στομάχι όταν ζητάτε χρήματα. Κάντε το όμως ανοιχτά και ειλικρινά. Οι πελάτες σου θα το δεχτούν σαν σημάδι σιγουριάς..  Τα σχόλια δικά σας..
GADGETNEWSGR.BLOGSPOT.COM



ΠΗΓΗ: DrDamnit, experts-exchange.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου